DOLAR 0,0000
EURO 0,0000
STERLIN 0,0000
ALTIN 000,00
BİST 00.000
CEREN PARÇAL
CEREN PARÇAL
Giriş Tarihi : 17-11-2020 18:05

Netflix'in 'Bir Başkadır' Dizisi: Ötekilik, Yabancılaşma ve Öze Dönüş...

“Bir Başkadır” adlı dizi son günlerde adından çokça söz ettiren bir proje olmayı başardı.

Netflix platformunda yayınlanan 8 bölümlük dizinin yönetmenliğini Berkun Oya yapıyor.

Peki dizinin  bu kadar sevilmesinin sebebi neydi? 

Oyuncuların karakterleri iyi yansıtması, sinematografik olarak kompozisyonların kurulumu, paralel kurgu aracılığıyla her hikayenin başka hikayeye girizgah hazırlaması ve içimizden birilerini görmemiz dizinin sevilme nedenleri arasında. 

Farklı karakterlerin birbirine bağlanmasıyla oluşturulan dizide, ideoloji ve kültür çatışması gözler önüne seriliyor.

Dizide Meryem karakteri muhafazakar bir aile kızını temsil ederken antagonist karakter olarak ise psikiyatrist Peri konumlandırılmış.

Bu iki zıt temsil arasındaki uçurum, diyaloglar aracılığıyla verilerek farklı dünyaların insanları gösteriliyor. 

Çaya Sığınmak...

Kötü olaylardan kaçmak ve uzaklaşmak için kullanılan çay koyayım mı? repliği çaya sığınmanın sosyoekonomik kimliğe dayandırıldığını da anlatmakta.

Dizide baş örtülü kadınların eğitimsiz ve sadece Allah’a inanan bireyler olarak gösterilimi kesin çizgilerle veriliyor.

Bu bağlamda bakıldığında dizide karakterlerin sunumu uçurum etkisi yaratıyor.

Ailelerin çocuklarına aşıladığı bilgi ve deneyimlerin ileriki yaşamlarındaki yansımalarını da görmek mümkün.

Her çocuk ailesinin kanıtı ve temsili olmakta.

Perinin ailesinin muhafazakar kesime bakışı küçümseyici olarak verilirken aynı bakış Peri aracılığıyla da devam da ediyor.

Dizide din ve bilim çatışması iki kardeş aracılığıyla sağlanıyor ve zihinsel engelli kardeşin yanında Kürtçe dilinin kullanımı ile acının her dilde aynı oluşu resmediliyor. 

“Affetmek ve Unutmak İyilerin İntikamıdır”

Ruhiye karakterinin yaşadığı acıların aktarılışı oldukça başarılı.

Tecavüze uğrayan ve yaşadıklarını unutamayan Ruhiye’nin öze dönüşü köye gidişiyle ilişkilendiriliyor.

Tecavüzcüsü ile köyde karşılaşan Ruhiye, eline fırsat geçtiği halde öldürmeyi tercih etmeyerek köyü terk ediyor. 

Ali Sadi Hoca bilgili ve danışılan biri olarak gösterilirken kızı Hayrunnisa’nın yaşadığı değişimleri de anlayamamış bir baba figürünü temsil ediyor.

Hocanın kızının lezbiyen olduğu için dışarıda kendini bulması fakat eve geldiğinde ailesinin istediği biri oluşu yabancılaşmayı hissettiriyor.

Meryem’in abisi Yasin, eşinin yaşadıklarını anlamlandıramayan ve her seferinde kendi dediğini yaptıran saldırgan biri olarak sunuluyor. 

Meryem karakterinin evlilikle ilgili kelimeler geçtiğindeki bayılma halleri Türk toplumundaki genç kızlara atfedilen evlenme arzusunu resmediyor.

Masum bir aşkla Sinan’ı seven Meryem, psikiyatrist ile görüşmeye gittiğinde kendine bile ifade edemediği duyguları bastırma yolunu tercih ediyor.

Sinan karakteri ise kadınlarla yüzeysel ilişkiler yaşayan gerçek anlamda aşkı bulamamış biri. 

Peri karakterinin de farklı bir psikologtan yardım almaya gitmesi ve kendi içindeki çatışmalardan kaçması dert ortaklığımızı gözler önüne seriliyor.

Herkesin kendi özüne dönme hikayesinin anlatıldığı ancak bu dönüşün başkasının yarım bıraktığının tamamlanması ile çözüleceği dizide tamamlanmak öze dönüşü çağrıştırıyor. 

Dizide dikkat çeken diğer bir detay ise Ferdi Özbeğen müziklerinin kullanılımı.

Nostaljik bir havayla sunulan dizide metaforlar bütünün içindeki parçayı aktarıyor.

Gülbin ve Gülan kardeşlerin arasında yaşanan kavga sonunda oyuncağın bir kulağının kırılmış olması gibi.

Zengin ailenin boğaza nazır evi, Meryem’in alt sınıfı temsil eden evi, orta sınıf aileyi temsil eden kız kardeşlerin baba evi mekansal olarak gösterilerek sınıfsal bir ayrım ortaya çıkarılmış oluyor.

Bu bağlamda Türk toplumunun yapısını hiyerarşik bir düzenle anlatan dizide farklı okumalar yapabilmek de mümkün.

Öteki Olan da Biziz

Ötekileştirilenin kendi içimizden olduğunun gösterilmesi yüzümüze bir tokat gibi vuruluyor.

Bu kadar sevilmesinin nedeni işte bu.

Her kesimden insanın kendi hayatından bir şeyler bulduğu fakat açıklayamadığı, itiraf edemediği şeylerin olduğu gerçeği.

Fakat sonunda ötekilerin de biz olduğu algısı izleyenleri rahatlama yoluna sevk ediyor.

Aslında ötekinin de içimizden biri oluşu yorumu bizi birbirimize daha da bağlıyor.

Öteki olmaktan kaçan da biziz öteki olan da.

Bu minvalde bakıldığında “Bir başkadır” gerçekten bir başka olmuş.

NELER SÖYLENDİ?
@
NAMAZ VAKİTLERİ
PUAN DURUMU
  • Süper LigOP
  • 1Alanyaspor923
  • 2Galatasaray1020
  • 3Fenerbahçe1020
  • 4Beşiktaş916
  • 5Kasımpaşa1015
  • 6Gaziantep FK1015
  • 7Fatih Karagümrük1014
  • 8Göztepe914
  • 9Başakşehir FK1014
  • 10Konyaspor912
  • 11Çaykur Rizespor912
  • 12Yeni Malatyaspor912
  • 13Hatayspor712
  • 14Trabzonspor1012
  • 15Antalyaspor1010
  • 16Sivasspor99
  • 17BB Erzurumspor99
  • 18Kayserispor98
  • 19Denizlispor96
  • 20Gençlerbirliği95
  • 21MKE Ankaragücü82
Gazete Manşetleri
Yol Durumu
E-GAZETE
ANKET OYLAMA TÜMÜ
Türkiye'de koronavirüs etkisi bayramdan sonra biter mi
GÜNÜN KARİKATÜRÜ
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA